NYTT DRAPERI MONTERAT
Draperi med siktruta, keder och kardborre monterat ute hos lagerkund i södra Stockholm
Klicka här för att se hur snyggt det blev!

 

Ångerrätt & Retur


Texten nedan är direkt tagen från konsumentverkets hemsida. Vi har inte redigerat någon text, däremot har vi klippt bort text som är inaktuell för oss, exempelvis försäljning av digitala och tryckta medier, livsmedel mm.
Om konsumentverket kommer ut med ny formulering gäller naturligtvis den nya utgåvan per omgående.
Läs mer på: www.konsumentverket.se
Information om hur du utövar din ångerrätt hittar du längst ner på denna sida.


CITAT FRÅN KONSUMENTVERKET PER 2015-01-12

"Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans eller utanför företagets affärslokal. Det framgår av lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Lagen innehåller även krav på att säljaren ska ge dig tydlig information om hur du kan ångra ditt köp.

Distansavtal
Det är avtal när du och säljaren inte träffar varandra, exempelvis när du handlar på nätet eller vid telefonförsäljning.

Avtal utanför säljarens affärslokaler
Det kan exempelvis vara när en dammsugarförsäljare knackar på hemma hos dig eller om det står ett företag och säljer mobiltelefoner i anslutning till din mataffär. Om priset du ska betala understiger 400 kronor omfattas avtalet inte av lagen.

Säljaren ska informera dig om ångerrätten
Du ska få information om ångerrätten innan du köper en vara. Informationen ska vara tydlig och innehålla det du behöver veta för att kunna utnyttja din ångerrätt. Till exempel ska du få information om hur du ska utöva ångerrätten och hur lång tid du har på dig. Vid distansavtal kan säljaren ge dig informationen muntligt eller på en webbplats. Om du handlar av en säljare utanför företagets affärslokaler måste dock informationen ges i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Efter köpet ska du få en bekräftelse på avtalet som även den ska innehålla information om ångerrätten. Vid distansavtal ska du få den bekräftelsen i en handling eller i annan läsbar och varaktig form. Om det är ett avtal utanför företagets affärslokaler ska du få informationen i en handling, eller om du samtycker till det, i annan läsbar och varaktig form.

Bestämmelserna om informationskrav i lagen är alltså lite strängare när det gäller avtal som ingås utanför företagets affärslokaler, exempelvis vid så kallad gatuförsäljning.

När börjar ångerfristen att löpa?
Tiden som du har på dig att ångra köpet kallas ångerfrist. Den börjar löpa från dagen du tar emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet. Ångerfristen räknas dock tidigast från det att du har fått den information som företaget är skyldigt att ge dig innan avtalet. Om du inte har fått någon information om ångerrätten har du i stället ett år på dig att ångra köpet.

Du har rätt att undersöka varan
För att ta ställning till om du vill ha en vara får du undersöka den för att se vad den har för egenskaper och funktion. Men var lite försiktig eftersom du kan bli skyldig att ersätta säljaren för varans värdeminskning om du har använt eller hanterat den på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

Meddelande om att du ångrar köpet
För att utnyttja din ångerrätt måste du meddela säljaren att du ångrar dig och lämna tillbaka det du har köpt. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet för att ångerrätten ska gälla. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Du är skyldig att betala returfrakten
När du ångrar ett köp ska du inom 14 dagar skicka tillbaka varan till säljaren. Du får då betala returfrakten. Du bestämmer själv hur du skickar tillbaka varan. Men tänk på att du ansvarar för varan tills den når säljaren, alltså även under transporten. 

När ångerrätten inte gäller
Det finns undantag då ångerrätten inte gäller. Säljaren är skyldig att informera dig om ditt köp är undantaget från ångerrätten.

Några exempel på varor och tjänster som är undantagna från ångerrätten:

  • En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt
  • Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel"
  • SLUT CITAT


    På PVC-Produkter gäller ångerrätten på de lagerhållna produkterna vi har i lager som inte beställs med tillval, se nedan.
    Ångerrätt gäller inte på resten av PVC-sortimentet då alla dessa tillverkas efter din önskade specifikation, på ert uppdrag.
    Om vi inte hunnit starta produktion / tillskärning av din produkt, då makulerar vi naturligtvis ordern, hör av er då omgående för produktionsstatus.

    PVC-Produkter med ångerrätt är:
    Presenningar - PVC-Basic / PVC-Proffs (utan tillval)

    På det övriga sortimentet gäller full ångerrätt om det inte faller under, som konsumentverket skriver, "Varor som är specialtillverkade efter konsumentens anvisningar eller som har en tydlig personlig prägel".


    ÅNGERRÄTT & RETURFÖRFARANDE

    Vid ångerrätt, eller om vi av annan anledning beviljar retur, ska godset skickas till oss på adress nedan.
    Du som kund ansvarar för att godset kommer helt till oss, gods som är skadat vid återkomsten faller inte under godkänd retur. Returfrakt samt returemballage bekostas av returnerande kund.
    Om godset har haft specialemballage (t.ex. pall, pallkragar) ska det returneras till oss, i annat fall debiteras dessa.
    Återbetalning av betald köpeskilling sker med avdrag för frakten till er (endast varuvärdet betalas tillbaka).
    Meddela oss ert kontonummer. Återbetalning sker senast 20 dagar efter godset har kommit oss tillhanda.
    Om betalning gjorts med kort, då görs returen till samma kort.

    Returadress:
    Polyman Group Sweden AB
    Gunnebogatan 28
    163 53 Spånga

     

    Uppdaterade händelser på denna sida:
    2016-02-24 - Returadress uppdaterad
    2015-01-12 - Originalversion av "Ångerrätt & Retur" skrivs in